Masterclass Financiën

Masterclass financiën: optimaliseer het rendement van uw franchise

Via onze masterclass financiën bieden we u praktische handvatten om het rendement in franchise inzichtelijk te maken en te verbeteren

Bij het runnen van een franchiseorganisatie leidt groei niet altijd tot winst. Hoewel groei belangrijk is, kan het voorkomen dat een franchiseorganisatie te snel of op verkeerde locaties uitbreidt. Dit kan de franchiseorganisatie onder druk zetten. Bij het zoeken naar manieren om de winstgevendheid van uw franchiseorganisatie te verbeteren, is het belangrijk om zowel top-line strategieën als bottom-line strategieën te overwegen. Het verbeteren van de omzet is bijvoorbeeld een top-line strategie, terwijl het verbeteren of verminderen van variabele kosten en overhead meer een bottom-line strategie is. We nemen u er graag in mee tijdens onze masterclass financiën.

Rendement in franchise verhogen

Franchisenemers sluiten zich vaak bij een franchiseformule aan vanuit hun passie voor een product of dienst. Door die passie zijn ze uitstekend in het creëren van tevreden klanten. De dagelijkse bedrijfsvoering hebben ze vaak prima onder de knie. Ideale ondernemers voor u als franchisegever, want ze staan volledig achter het concept.

Door die passie zijn franchisenemers zich er vaak minder van bewust hoe ze er financieel ervoor staan. Ze werken zo hard in de zaak, dat ze onvoldoende aan de zaak werken. Vaak hebben ze bijvoorbeeld geen idee wat het voor hun eigen inkomsten betekend als er extra omzet wordt gecreëerd. Bijvoorbeeld door slechts 1 klant extra per dag te helpen of door consistent een bepaald aanvullend product of aanvullende dienst aan de klant aan te bieden. Zonde, want met (vaak) eenvoudige handelingen kan het rendement in franchise aanzienlijk verbeterd worden.

Top-line strategie

Top-line zegt het eigenlijk al, aan de bovenkant van de exploitatie groei realiseren. Dit kan door de omzet of het aantal klanten te verhogen. Er zijn allerlei mogelijkheden om dit te verhogen, hieronder een aantal voorbeelden:

  • Promotieactiviteiten intensiveren
  • Nieuwe producten en/of diensten toevoegen aan het huidige aanbod
  • Prijzen verhogen
  • Productkwaliteit verhogen om het merkimago te verbeteren en retourverkopen te verminderen.
  • Etc.

Wat de beste mogelijkheid is voor uw franchiseorganisatie en daarmee uw franchisenemers, is afhankelijk van de branche waar u zich in bevindt. Bij bijvoorbeeld een schoonheidssalon kan het een mogelijkheid zijn om op dinsdagavond extra open te zijn om extra omzet en klanten te genereren, terwijl dat voor een kledingwinkel dat niet realistisch is vanwege te weinig traffic is in de winkelstraat. Hoe een beter rendement in franchise gecreëerd kan worden, verschilt sterk per branche.

Bottom-line

Veel franchisenemers hebben een solide klantenbestand en een goede omzet, maar kunnen nog steeds moeite hebben om voldoende winst te maken omdat hun kosten te hoog zijn. Het verlagen van de kosten en het minimaliseren van verspilling in de organisatie een manier om de winst te verbeteren. Ook hier zijn allerlei mogelijkheden om deze kosten te verlagen, hieronder een aantal voorbeelden:

  • Beoordeel de personeelsplanning. Bekijk roosters, personeelsinzet en overuren en overweeg waar aanpassingen kunnen worden doorgevoerd zonder dat de klant hierdoor wordt benadeeld.
  • Voorraadbeheer optimaliseren
  • Alle huidige kosten analyseren, zijn deze nog steeds nodig/relevant?
  • Analyseer de marketingactiviteiten. Is het huidige (social) medium nog steeds vruchtbaar of moet er overgestapt worden op een ander (goedkoper) medium?
  • Etc.

Zorgplicht van Franchisegever

Succes is een moment. Je kunt het verliezen of verder vergroten. De ontwikkeling van een franchiseformule moet altijd doorgaan. Nieuwe kansen moeten gegrepen worden. Door als franchisegever met uw franchisenemers actief te werken aan verbetering van het rendement in franchise, realiseert u dit.

Eén van de redenen waarom een franchisenemer zich aansluit is, omdat hij een voorsprong heeft op de ‘reguliere ondernemer’ qua naamsbekendheid. Dat resulteert vaak in een hogere omzet en hoger aantal klanten in vergelijking met de reguliere ondernemer. Aan de andere kant profiteert een franchisenemer van kostenbesparing, het efficiënt inrichten van processen en procedures en ervaring van de franchiseorganisatie. Indien bovenstaande voorbeelden niet goed zijn ingericht, is het uw taak als franchisegever om hier aan de slag te gaan vanwege uw zorgplicht tegenover uw franchisenemers.

Het vernieuwen van het vergoedingenstelstel in franchise

Bij de ontwikkeling van de franchiseorganisatie wordt er uiteraard een vergoedingenstelsel vastgesteld. Door de jaren heen krijgt u ervaring of het gekozen vergoedingenstelsel ook daadwerkelijk het juiste is. Als franchisegever is het uw taak om de franchiseformule door te blijven ontwikkelen om voorop te kunnen blijven op de concurrentie. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee. Hierdoor kan het zijn dat na verloop van tijd het vergoedingenstelsel niet meer actueel is en verhoogd moet worden tijdens de samenwerking. Dit is altijd een lastig gesprek met de franchisenemers. Alleen een goed onderbouwd voorstel, overtuigd franchisenemers ervan om mee te gaan met het nieuwe vergoedingenstelsel. De exploitatie van beide partijen zouden namelijk in balans zijn. Koelewijn & Partners heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van dit proces.

Masterclass Financiën, word master in franchise!

Als franchisegever zijn franchisenemers uw belangrijkste klant. Wanneer zij een beter rendement realiseren leidt dit in de meeste gevallen tot meer franchisevergoeding inkomsten. Daarmee leidt dit vervolgens tot een beter rendement voor u als franchisegever. Daarbij moet niet alleen focus worden gelegd op het financiële aspect van de onderneming, maar de onderneming in zijn geheel. Betere financiële resultaten zijn namelijk natuurlijk resultaat wanneer de dagelijkse bedrijfsvoering verbeterd. Via onze masterclass financiën bieden we u praktische handvatten om het rendement in franchise inzichtelijk te maken en te verbeteren.