Masterclass franchise marketing

Masterclass franchise marketing: de perfecte samenwerking realiseren

De basisprincipes van franchise marketing

Hoe kunnen de twee krachten, landelijke en lokale marketing, het beste met elkaar verbonden worden in franchiseorganisaties? Door planning, communicatie en samenwerking! Via onze masterclass franchise marketing ontwikkelen we de perfecte taakverdeling tussen franchisegever en franchisenemer.

Franchise marketing hebben twee doelstellingen. Het bouwen van een sterk merk en het succesvol werven van klanten en franchisenemers. Om een sterk merk neer te zetten, is het belangrijk dat zowel franchisegever als franchisenemer een consistente boodschap naar buiten sturen.

Franchise marketing door de franchisegever

De meeste franchisegevers hebben uitgebreide marketingplannen voor de franchiseorganisatie. Het marketingplan omvat vaak reclamecampagnes, commercials via televisie en radio, Google Ads, sociale media, public relations en het verzenden van direct mails. Het doel hiervan is dat de naamsbekendheid en merkwaarde wordt verhoogd, zodat alle franchisenemers hier profijt van hebben. Een centraal marketingbudget, wat bijeenkomt door het heffen van een marketingvergoeding, helpt deze marketinginspanningen te financieren. Franchisegevers die de marketing niet op nationaal niveau beheren, geven de franchisenemers meestal een sjabloon van een marketingplan wat ze kunnen opstellen voor hun lokale marketing.

Franchise marketing door de franchisenemer

Een franchisenemer is vaak de ‘local hero’ en onderneemt activiteiten gericht op het netwerk. In aanvulling op de centrale marketingvergoeding, kan franchisenemer ook lokaal additionele activiteiten ontplooien. Denk hierbij aan sponsoring, het organiseren van evenementen en het bijwonen van netwerkbijeenkomsten. Afhankelijk van de wens van de franchisegever, heeft een franchisenemer vaak ook de mogelijk om online vanuit zijn eigen onderneming marketing te bedrijven.

Waar moet je allemaal aan denken als het gaat om franchise marketing?

Handelsmerken en marketingmateriaal

Het begint bij het ontwikkelen van de handelsmerken en de marketingmaterialen. Franchisegevers doen veel moeite en maken veel kosten om de naam voor hun product of dienst te ontwikkelen, een identiteit of 'merkpersoonlijkheid' voor de naam te creëren en ervoor te zorgen dat deze wettelijk wordt beschermd. Voor de franchiseorganisatie is het daarom van cruciaal belang dat franchisenemers het handelsmerk gebruiken in overeenstemming met de richtlijnen van de franchisegever.

Misbruik van de handelsmerken kan het merk schaden en ook de franchise van de franchisenemer in gevaar brengen. Vaak bieden franchiseorganisaties via een online platform franchisenemers marketing- en reclamemateriaal wat op detail aangepast kan worden door de franchisenemer. Als een franchisenemer van de standaard materialen wil afwijken, is vaak goedkeuring van de franchisegever vereist voordat de materialen kunnen worden gebruikt.

Marketingplan

Een marketingplan is essentieel om goede marketing uit te kunnen voeren. Marketingplannen kunnen erg complex zijn en zijn altijd in beweging, volg daarom altijd de volgende stappen:

  1. Verzamel informatie
  2. Maak een planning voor de campagne(s)
  3. Implementeer de campagne(s)
  4. Bekijk en beoordeel de resultaten
  5. Mediakeuzes om te overwegen

Een marketingplan bestaat uit off- en online marketingactiviteiten:

Offline marketing

  1. Brochures & flyers
  2. PR
  3. Beurzen en evenementen
  4. Radio & TV
  5. Achtergrondmuziek (bij een fysieke vestiging)
  6. Geurmarketing (bij een fysieke vestiging)

Online marketing

  1. Zoekmachinemarketing (SEA) en -optimalisatie (SEO)
  2. Social media marketing via Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, Tiktok etc.
  3. Online direct mailings
  4. Website
  5. E-commerce (bij een webshop)

Masterclass franchise marketing, word master in franchise!

Zoals u heeft kunnen lezen zijn er veel verschillende mogelijkheden om marketing in te zetten binnen franchiseorganisaties. U moet beslissingen nemen over welke marketingmogelijkheden u wilt inzetten, op welke manier u deze wilt inzetten en of de franchisegever of franchisenemer deze marketing moet uitvoeren. Hierbij is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met de marketingvergoeding en daarbij het centrale promotiebudget van de centrale organisatie. Kortom, er komt veel kijken bij franchise marketing en we helpen u hier graag mee! Tijdens onze masterclass franchise marketing bespreken we alle marketingactiviteiten en komen we tot een perfecte taakverdeling tussen franchisenemer en franchisegever.