Samenwerken aan de duurzame groei van ANWB Rijopleiding

ANWB

Het (toekomstige) succes van een franchiseorganisatie hangt voor een belangrijk deel af van de franchisenemers. Terecht dus dat er veel aandacht uitgaat naar het vinden van een geschikte franchisenemer. Maar dat is slechts één kant van het verhaal, het is ook van belang de ontwikkeling van de aangesloten franchisenemers goed te monitoren en dit als franchisegever te blijven stimuleren. Hoe ontwikkelen de aangesloten franchisenemers zich? Staan de neuzen nog dezelfde kant op? Sluiten de ontwikkeling en behoeftes van de aangesloten ondernemers aan op de huidige marktontwikkelingen en de strategische doelstellingen die zijn bepaald?

De samenwerking met Franchise+

De recruiters van Franchise+ zijn professionals in de wereld van franchising. Ze begrijpen als geen ander de eisen die zowel aan franchisenemers als franchisegevers worden gesteld. Als kennispartners bieden ze waardevol en bruikbaar advies over de ontwikkeling van aangesloten franchisenemers. Het handhaven van open dialoog, naar elkaar luisteren, het herkennen van gedeelde belangen op basis van de huidige marktdynamiek en nieuwe strategische doelen is geen eenvoudige taak voor zowel franchisegevers als franchisenemers. De recruiters van Franchise+ kunnen een cruciale en onpartijdige rol spelen in dit proces.

De opdracht

ANWB Rijopleiding wil inzicht krijgen in de ontwikkeling van alle 22 aangesloten franchisenemers. De reden? Dé grootste aanbieder van rijlessen in Nederland wil doorgroeien en weten hoe de franchisenemers optimaal kunnen worden ondersteund in hun ontwikkeling om deze groei mogelijk te maken. Door helder te krijgen wat de capaciteiten zijn van de franchisenemers, wat hun behoeftes zijn en welke mogelijkheden zij hebben kan ANWB Rijopleiding goed bepalen hoe deze ondernemers kunnen door groeien naar multi-unit franchise.  

Ook maakt het inzicht duidelijk aan welke competenties de franchisenemers kunnen en moeten werken om klaar te zijn voor de stap naar multi-unit franchise. De recruiter kregen de opdracht om via vooraf afgestemde ontwikkelassessments in gesprek te gaan met 22 aangesloten franchisenemers. De recruiters hebben een beoordelende rol, en kan adviezen uitbrengen over bijvoorbeeld mogelijke ontwikkelbare en trainbare competenties.  

Het gekozen plan van aanpak

Voor de opdracht is het volgende pad uitgestippeld: 

  • Het huidige franchisenemersprofiel herformuleren en een definitieve, toekomstbestendige, versie creëren. Daarnaast is er met elkaar een profiel samengesteld op basis van een multi-unit franchisenemer-profiel, met daarin competenties verwerkt waar een franchisenemer aan moet voldoen om de stap naar multi-unit franchise te kunnen zetten.  
  • Dit nieuwe profiel, goed onderbouwd, is gedeeld binnen de franchiseorganisatie om draagvlak te creëren.
  • Er is met elkaar afgestemd hoe het tussentijdse ontwikkelassessment eruit komt te zien. Dit is een op maat gemaakt traject. Voor specifiek deze franchiseorganisatie én opdracht is ervoor gekozen om bij elke franchisenemer een drietal online testen (persoonlijkheidstest, competentietest en werkwaardentest) af te nemen. Dit is gecombineerd met een verdiepend gesprek met de recruiter, waarin de bevindingen zijn doorgesproken. Hiermee is een goed beeld verkregen van de ontwikkeling en behoeftes van de desbetreffende franchisenemer.
  • Van elke aangesloten franchisenemer stellen de recruiters een persoonlijke rapportage op, waarin de bevindingen van de online testen en het verdiepende gesprek worden vermeld.

De werkwijze van onze recruiters

De recruiters werken nauw samen met franchiseorganisaties. Samen wordt een plan van aanpak besproken dat passend is en aansluit bij de fase waarin de franchiseorganisatie zich bevindt. Het is essentieel om tot een uniforme overeenkomst te komen in methodiek, werkwijze en aanpak van de tussentijdse ontwikkelassessments voor de aangesloten franchisenemers.

De ontwikkelassessments kunnen uit verschillende onderdelen bestaan, en samen met de franchiseorganisatie wordt bepaald welke onderdelen passend en logisch zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de organisatie zelf en het type franchisenemer dat is aangesloten.

De resultaten

  • In een periode van 8 maanden zijn er tal van ontwikkelassessments afgenomen, en gesprekken gevoerd met de 22 aangesloten franchisenemers van ANWB Rijopleiding. Dit heeft geleid tot de volgende resultaten;
  • ANWB Rijopleiding heeft de juiste inzichten gekregen in de ontwikkeling en potentie van elke aangesloten franchisenemer. Hoe kunnen de franchisenemers doorgroeien naar multi-unit franchise?
  • De ontvangen rapportages en informatie kan door ANWB Rijopleiding worden gebruikt voor het behalen van toekomstige strategische doelstellingen, voor het doorvoeren van veranderingen en voor het maken van plannen om toekomstbestendig te blijven.  
  • De algehele feedback geeft ANWB Rijopleiding inzicht in wat er speelt bij de aangesloten franchisenemers. Deze informatie kan vervolgens, vertrouwelijk, worden gebruikt om opnieuw met elkaar in gesprek te gaan over specifieke onderwerpen.  
  • Franchisenemers van ANWB Rijopleiding zijn dankzij het project meer betrokken bij de franchiseorganisatie. Met andere woorden; het afnemen van de tussentijdse ontwikkelassessments heeft veel teweeg gebracht in de organisatie. Hierdoor zijn franchisegever en franchisenemers opnieuw met elkaar in gesprek geraakt over de toekomst en is er een vernieuwde verbinding ontstaan.  

Meer informatie nodig? 

Neem gerust contact met ons op. Wij staan klaar om je te assisteren bij het bepalen van de meest effectieve communicatiemiddelen en -kanalen. Samen zullen we jouw boodschap in een doordachte en uitgebreide wervingsstrategie vormgeven, voor maximale impact. Wil je ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen? Laat jouw gegevens vrijblijvend achter, en we zullen spoedig contact met je opnemen.