Koelewijn & Partners

Over Koelewijn & Partners

Onze historie

Wij ondernemen zodat onze klanten iedere dag een stap dichter komen bij het professionele succes waar ze van dromen. Dat is wat ons iedere dag motiveert. En blijkbaar ook succesvol. Door de jaren heen heeft Koelewijn & Partners zeker meer dan 30% van Nederlandse franchiseorganisaties op verschillende momenten bijgestaan. En heeft het ontelbare franchisenemers geholpen in hun zoektocht naar de juiste franchiseformule of zowel franchisenemers als franchisegevers met hun uitdagingen met elkaar. Altijd hands-on en bij de tijd. Dat heeft zijn origine waar we u graag meer over willen vertellen. Graag nemen we u mee in de historie van Koelewijn & Partners!

 

Opgericht in 1988 door Albert Koelewijn

Koelewijn & Partners is eind 1988 opgericht door Albert Koelewijn. Albert komt van origine uit Spakenburg, vandaar dat de naam Koelewijn u wellicht bekend voorkomt. Franchising stond nog in de kinderschoenen; Er waren mooie initiatieven, maar er werden ook veel misstappen begaan. Om te voorkomen dat andere organisaties dezelfde fouten zouden maken en met als doel commerciële samenwerking in Nederland naar een hoger niveau te tillen, is hij vervolgens gestart met de adviespraktijk en het werven en selecteren van franchisenemers. Zoals veel ondernemers is hij begonnen op de zolderkamer. Binnen een jaar trok hij in bij de villa aan de Eemnesserweg 79.

Albert Koelewijn

Kantoorpand in Baarn

Misschien kent u ons van de villa aan de Eemnesserweg 79, het gemeentelijk monument in Baarn. De villa staat op de hoek van de Eemnesserweg en de Nieuw Baarnstraat in Baarn. Het pand is een lange tijd een pension geweest, maar na de verbouwing in 1990 hebben wij het pand betrokken en heeft het daarmee een kantoorbestemming gekregen. 32 jaar lang hebben we hier met veel plezier gewerkt, totdat we verhuisd zijn naar Hilversum.

Kantoorpand Baarn

Mede-eigenaar Joost Bos

Gaandeweg is Joost Bos mede-eigenaar geworden van Koelewijn & Partners. Daaraan voorafgaand is Joost in 2000 toegetreden tot de directie van Koelewijn & Partners. Hiervoor werkte hij als senior- consultant Koelewijn & Partners. Joost is van origine bedrijfseconoom en organisatieadviseur. Vanuit zijn ervaring met formules in de dierenvoeders & -benodigdheden branche en de supermarktbranche, is hij bij Albert terecht gekomen. Door de toetreding werd het operationeel mogelijk om de activiteiten uit te breiden. De samenwerking verliep voorspoedig waarna dit in 2007 ook heeft geleid tot het partnership waarmee Albert de toekomst veiligstelde.

Joost Bos & Albert Koelewijn

Overname Franchise+

Ondertussen stond in het jaar 2000 het vakblad Franchise+ te koop. Het vakblad werd ontwikkeld en geproduceerd bij een drukker die vele titels exploiteerde. Ook Koelewijn & Partners bracht daar al een Franchisegids uit onder de naam ‘FranchiseSelect, dé marktplaats voor franchising’.

Waar deze drukker echter inhoudelijk weinig kennis en ervaring had met franchise, zagen Albert en Joost Franchise+ als een waardevol medium om de bekendheid over franchising in Nederland te vergroten en het delen van kennis verder te stimuleren. Daarom besloten ze over te gaan tot de koop van het vakblad, titel en merk en dit als zelfstandige organisatie met een onafhankelijke hoofdredacteur voort te zetten.

Dit was de tijd van de ontspruitende dot-com boom en vrijwel direct is de eerste versie van het online platform franchiseplus.nl dan ook gerealiseerd. De jaren daarna is Franchise+ blijven groeien. Eerst van uitgever tot volwaardig media- en evenementenbedrijf met activiteiten als de Franchise+ Nieuwsbrief en de jaarlijkse Franchisebeurs. Vervolgens tot het franchise marketing- en recruitment bedrijf zoals het er nu staat.

De werving & selectieactiviteiten die Koelewijn & Partners tijdens het eerste decennium nog uitvoerde zijn gedurende de jaren daarna dan ook overgedragen en verder uitgebouwd onder de Franchise+ vlag. Daarmee staat er nu een organisatie met een redactie, een marketingteam en een team van recruiters die franchiseorganisaties in Nederland structureel helpt met kwalitatieve groei en daarbij zowel onze eigen media als externe media inzet.

Met deze transitie is Koelewijn & Partners zich nu volledig gaan toeleggen op het ontwikkelen en verbeteren van franchiseorganisatie(s) en ook op het constructief en praktisch ondersteunen van franchisegevers en franchisenemers in hun onderlinge (communicatie-)uitdagingen.  

Franchise+

Opvolger Pieter Koelewijn

Waar mensen gaan, komen nieuwe mensen. Zo verliep het ook met het vertrek van de grondlegger uit de organisatie. Zoon Pieter had adhoc in de loop der tijd wel eens hand en span diensten verricht. Hij is opgeleid als bedrijfskundige en marketeer met een BA (Hons) Business en een MBA. Na diverse (internationale) marketing en commerciële functies bekleed te hebben, is Pieter na zijn terugkeer in Nederland gaan werken bij Koelewijn & Partners. In het jaar 2018 heeft hij zijn vader opgevolgd als mede-eigenaar/directeur van Koelewijn & Partners en Franchise+.

Met een toegenomen dynamiek zijn de twee activiteiten grondig vernieuwd. En met elk een duidelijke focus op het specifieke werkgebied. Door intensieve samenwerking tussen beide bedrijven wordt ervoor gezorgd dat al onze relaties alle specialismen onder één dak kunnen vinden.

Pieter en Joost

Pand aan de Havenstraat 135, Hilversum

Niet alleen het bedrijf heeft zich sterk doorontwikkeld ook de manier van werken is veranderd.  Daarmee ook de eisen die aan een modern kantoor gesteld worden. Vanwege de voortdurende groei van ons bedrijf, waren we op zoek naar een pand met meer ruimte, transparantie en van alle gemakken voorzien. Dat heeft ertoe geleid dat Koelewijn & Partners en Franchise+ per 1 april 2022 verhuisd is 10 kilometer verderop naar Hilversum. Een pand in Dudok-stijl wat van origine een meelfabriek was. Momenteel is het omgebouwd naar een modern, licht en ruim kantoorpand.

Kantoorpand Hilversum

Team Consultancy

Door samen te werken leren mensen van elkaar, worden ondernemingen succesvoller en krijgen klanten betere producten en diensten. Daarom ondersteunen wij sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om via franchise nog succesvoller te worden. Van het vraagstuk, ‘is franchise de toekomst voor mij?’ tot het daadwerkelijk operationaliseren, uitbreiden en professionaliseren van bestaande franchiseorganisaties en franchisevestigingen. U bent van harte welkom in ons kantoorpand aan de Havenstraat 135 in Hilversum!