Zoeken
NL EN
Home > Franchising algemeen > Interne communicatie

Efficiënte communicatie is van levensbelang voor een goede samenwerking op franchisebasis. Samenwerken in franchiseverband vraagt om tweerichtingsverkeer.
Vraag een vrijblijvend gesprek aan Laat ons u terugbellen Schrijf u in voor de nieuwsbrief Inschrijven als kandidaat

Communicatie in franchiseorganisaties

Efficiënte communicatie is van levensbelang voor een goede samenwerking op franchisebasis. Samenwerken in franchiseverband is geen eenrichtingverkeer. De franchisegever is verantwoordelijk voor het beleid binnen de franchiseformule. De franchisegever wil weten wat er leeft bij de franchisenemers. Juist deze voeding vanuit de basis stelt de franchiseorganisatie in staat de formule concurrerend te houden. De franchisenemer wil zijn mening kenbaar maken, zijn belangen behartigen en suggesties doen.

Startende franchiseorganisaties

In een jonge, kleine franchiseorganisatie kan de communicatie nog informeel zijn, omdat de afstand tot de franchiseorganisatie klein is: ‘de communicatielijnen zijn kort’.

Organisaties in ontwikkeling

Als de franchiseorganisatie groeit, worden de communicatielijnen langer en wordt vaak een Franchiseraad ingesteld: een overlegorgaan van franchisegever en franchisenemers dat periodiek de voor beide partijen belangrijke zaken bespreekt. De Franchiseraad heeft bij de meeste franchiseorganisaties slechts een adviserende taak. Dat betekent echter niet, dat de Franchiseraad een vrijblijvend gebeuren is. De franchisegever dient de adviezen serieus te nemen.

Grote franchiseorganisaties

In grotere franchiseorganisaties bestaat soms een Vereniging van Franchisenemers. Van deze vereniging zijn alleen franchisenemers lid. Een afvaardiging van de vereniging, dikwijls het bestuur, voert in de Franchiseraad het overleg met de franchisegever.

Aanvullend worden voor bepaalde doelen vaak commissies ingesteld, bijvoorbeeld de Commissie Reclame & Promotie, de Assortimentscommissie en de Commissie Organisatie & Administratie.

Lees verder over hoe franchising nog steeds hard groeit

© Koelewijn & Partners 2017    Relatie loginAlgemene voorwaarden
Wij gebruiken cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en de website af te stemmen op uw interesses.
Sluit melding